FrågaKÖPRÄTTKöplagen12/03/2018

Fel i vara

Köpte en begagnad bil privat. Ägaren uppgav att det ändå som behövdes byta var tankmätaren som inte fungerade och att den skulle gå igenom besiktningen. När vi fick hem bilen och tog den till verkstad visade det sig att det var en hel del som var i riktigt dåligt skick. Kostnaden för att få den att klara besiktning uppgår till 12.000 kr. Vad har jag för rättigheter enligt köplagen. Jag köper den i befintligt skick med ord muntligt och skriftligt från ägaren att det inte är några fel på bilen men varan motsvarar ju inte detta.

Anki

Lawline svarar

Hej

Tack för din fråga. Jag kommer nedan att förklara hur köplagen ser på "befintligt skick". Kort svar finns längst ned.

Köplagen:

Till att börja med så är köplagen dispositiv. Det är alltså fritt för parterna i ett köp att välja om man ska tillämpa lagen eller. Lagen är mer till för om man ej avtalat om vissa villkor eller om man inte kommer överens.

Som du skrev i din fråga köptes bilen i befintligt skick. Detta innebär att varan rent allmänt brukar hålla en sämre kvalité än nyproducerade varor vilket köparen är medveten om. Däremot kan varan inte vara hur dålig som helst. I 19§ köplagen finns 3 scenarier då varan kan anses vara felaktig trots att den sålts i befintligt skick. Dels kan det vara så att varan inte stämmer överens med uppgifter som säljaren lämnat, dels kan säljaren kan ha underlåtit att nämna viktig information om varan eller så kan varan allmänt vara i väsentligt mycket sämre skick än väntat.

Fel i vara:

För att kunna reklamera en vara krävs att det är ett fel i varan och att felet fanns där vid varans överlämnande. Vad som är fel är lite mer avancerat däremot. Grundidén till fel finns i 17§ köplagen. Fel är t.ex. om varan inte kan användas för ägnat bruk, inte håller samma kvalité som andra liknande varor, utfäst egenskap eller trasig p.g.a. paketeringen. Vanligaste felet är att den allmänt inte fungerar. Den är med andra ord trasig. Däremot kan man inte förvänta sig för mycket. Även om man köper en helt ny vara görs bedömningen om varan är befäst med fel utifrån priset. En dator som kostar 100 kronor kan man nog inte förvänta sig särskilt mycket av medan en dator för 10 000 förväntas hålla bättre.

Sedan krävdes det som sagt att felet fanns där vid överlämnandet (21§ köplagen). Den kritiska tidpunkten som bedömningen utgår ifrån är från dess att köparen mottagit eller ska ha mottagit varan. Alltså samma sekund som man betalar i kassan, sätter sig i sin nya bil etc. så har risken övergått på köparen (6§ 2stycket köplagen/7§ 1stycket köplagen) enligt 13§ köplagen. De fel som uppkommer efter denna tidpunkt är köparens ansvar. Men om varan varit "felfri" vid köpet och ett fel uppenbarar sig senare kan det röra sig om ett "dolt fel". Dolda fel är de som inte synts vid köpet eller uppkommer p.g.a. felkonstruktion eller liknande. Dessa anses ha varit där från början.

Undersökningsplikten.

Köparen ska enligt köplagen undersöka varan innan köpet (20§ köplagen). Undersökningsplikten innebär att man ska undersöka varan efter fel. Om man undersökt varan och har upptäckt/borde upptäckt fel får man inte göra dessa fel gällande senare. Gränsen för vad som "borde upptäckts" är flytande och beroende på köparen så ställs olika krav. I det normala fallet ska man vara noga och kolla så att allting ser rätt ut men man måste normalt sett inte slita isär varan för att undersöka. När det gäller en bil bör man t.ex. öppna motorhuvan för att kolla men man måste normalt sett inte öppna upp själva motorn och kolla. Fel som, med bara ögonen, går att se får inte göras gällande. Fel som inte gick att se kan vara ett dolt fel. Varan ska även undersökas direkt efter köpet enligt 31§ köplagen. Därmed ges en väldigt kort reklamationstid som kan vara nedåt 2 dagar.

Garanti:

Lämnar säljaren en garanti svarar han även för denna. Det kräver dock att utfästelsen om garanti är någorlunda preciserad. Man skiljer alltså på en garanti och allmänt "säljsnack". Om man t.ex. säger att en vara är fin eller att man gillar den så är det nog att se som säljsnack. Men om man säger att varan har en speciell funktion eller kvalité är det nog att se som en garanti. Att varan skiljer dig från garantin kan därför vara ett fel enligt 17 och/-eller 18§ köplagen.

En garanti kan även minska köparens undersökningsplikt. En garanti har normalt sett till syfte att underlätta köparens undersökning innan köpet för att allt ska gå snabbare. Därmed kan garantin ge köparen en sorts försäkran att varan är av specifik art eller kvalité. Undersökningsplikten faller däremot sällan bort helt och de fel som ändå varit uppenbara får inte göras gällande. Trots garantin. Man kan säga att en garanti ska eliminera risken för de dolda felen.

Kort svar.

Baserat på ovanstående resonemang bör säljaren utfästelse om "att det inte är något fel på bilen" ses som en sorts garanti. Detta innebär inte att du inte hade någon undersökningsplikt av bilen. Däremot skrev du att först verkstan upptäckte felen. Att du inte såg felen innan talar för att det rör sig om ett dolt fel.

Att fel föreligger är relativt säkert beroende på vad verkstan ansåg vara fel. För att kunna göra felet gällande måste du reklamera felet till säljaren snarast. Reklamationstiden enligt köplagen kan vara så kort som ett par dagar (32§ köplagen). Jag råder dig därför att kontakta säljaren.

Vänligen/

Henrik BergRådgivare