Fel i tvättmaskin

Hej. Jag har en fråga angående garantirättigheter när köpa produkter. Min berättelse är: ca 1 månad sedan jag köpte en tvättmaskin från Media Markt, jag använde maskinen 3 gånger och det gick sönder. Jag får besök av en tekniker som berättade för mig att mitt problem inte täcks av garantin (felaktig spänning till maskinen vilket har gjort elektroniken har brunnit). Jag förstår inte hur det kan vara fel spänning, eftersom det fungerar 3 gånger och annan elektronik är anslutna till det uttaget inte är skadade. Jag tycker är så lätt att ge denna typ av svar på en kund och få bort alla problem plus tjäna mer pengar.

Kan du ge mig några råd hur man ska gå vidare med detta problem.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga. I ditt fall har du som konsument handlat en tvättmaskin av en näringsidkare (Media Markt), varför konsumentköplagen aktualiseras (1 § konsumentköplagen). Denna lag är tvingande till konsumentens förmån (jfr 4 §). Detta innebär att avtalsvillkor, som föreskriver något som är sämre än vad som stadgas i konsumentköplagen, är utan verkan. En garanti kan inte inskränka konsumenters rättigheter enligt lag.

En vara ska vara i avtalsenligt skick, vilket innebär att det varan ska hålla den kvalitet som utlovas i avtalet, företagets marknadsförning m.m. (16 §). Varan anses sålunda vara felaktig om det inte är i avtalsenligt skick. Det är även ett fel om varan inte kan användas till det den är avsedd till eller inte har de egenskaper som säljaren utlovat. Varan ska vara av sådan beskaffenhet som du som konsument med fog kunnat förutsätta. Att din nya tvättmaskin slutade fungera nästan omedelbart, indikerar på att ett fel föreligger.

Frågan om en vara är felaktig ska bedömas med hänsyn till varans beskaffenhet (skick) vid avlämnandet (20 §). En vara anses avlämnad när den kommit till konsumentens besittning (6 §). I ditt fall har du tvättmaskinen i din besittning. När en vara har avlämnats övergår risken för varan till dig som konsument (8 § andra stycket). Detta medför att det är du som får betala för om varan förstörs, kommer bort eller försämras, under förutsättningen att det inte är säljaren fel (8 § första stycket). Säljaren ansvarar för en varas försämring innan, men inte efter, avlämnandet. Huvudregeln är sålunda att det är konsumenten som måste bevisa att ett fel fanns vid tidpunkten för avlämnandet. Denna huvudregel gäller inte om säljaren lämnat en garanti. För garantier, så har du rätt till reparation om varan försämras, i det avseende som omfattar garantin, under garantitiden. Garantin gäller inte om säljarens gör sannolikt att felet orsakats av en olyckshändelse, köparens vanvård eller onormal användning (21 §). Huvudregeln gäller heller inte om ett fel visar sig inom sex månader efter att varan avlämnats till konsumenten (20 a §). Då gäller istället en presumtion för att en vara är felaktig (om felet upptäckts inom sex månader). Detta innebär om du visar tillräckligt tydligt att det är fel i tvättmaskinen, så anses den vara felaktig även enligt lagen (se NJA 2013 s. 524). Enligt lagens förarbeten så gäller dock inte denna sexmånadersregel om felet beror på en olyckshändelse, vanvård eller onormalt brukande eller liknande från konsumentens sida (prop. 2001/02:134 s. 60 och 85). Vidare så kan säljaren alltid lägga fram tillräckligt med bevis om att det var du som konsument som vanvårdat din vara. I ett sådant fall, blir det du som får betala för de uppkomna skadorna.

När din vara är felaktig, kan du som konsument tillgripa en rad åtgärder. I första hand bör du som köpare kräva avhjälpande eller omleverans. I andra hand kan prisavdrag eller hävning komma i fråga (22 §). Vid fel i vara har du alltså primärt rätt till reparation eller omleverans om inte detta medför en oskälig kostnad för näringsidkaren (26 § första stycket). Du har alltså en laglig rätt till reparation för din felaktiga tvättmaskin. Det är dock viktigt att du reklamerar i tid till säljaren. En reklamation måste anses alltid vara lämnad i tid om det lämnas inom två månader efter att du märkt felet (23 §).

Sammanfattningsvis så har du som konsument en laglig rätt att få din vara reparerad om den är felaktig, förutsatt att du lämnat en reklamation i rätt tid. Om felet upptäcks inom sex månader efter att säljaren avlämnat varan till dig, så presumeras att felet funnits vid avlämnandet. Detta betyder att varan anses vara felaktig, om inte säljaren bevisar att felaktigheten beror på en olyckshändelse eller misskötsel från konsumenten. I sådant fall har du rätt att få din tvättmaskin reparerad. En garanti kan aldrig inskränka dina lagliga rättigheter i konsumentköplagen. Garantin ger dig som konsument en extra trygghet i att du inte måste bevisa att säljaren orsakat felet (som omfattas av garantin) innan avlämnandet. Även om felet inte omfattas av garanti, så kan du stödja dig på sexmånadersregeln.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare