FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/11/2013

Fel i kvadratmeterangivelse

Hej, jag och min flickvän har precis köpt vår första bostadsrätt, faktum är att vi står mitt i köpet kan man säga. Lägenheten har hela tiden annonserats att vara 52 kvadratmeter - i såväl prospektet som i köpavtalet som vi skrev på i förra veckan. På eftermiddagen då vi hade skrivit på köpavtalet ringde säljaren av bostadsrätten upp oss. Han hade då glömt att ta med sig protokollet över den precis utförda kontrollmätningen av bostadsrätten. Han hade nu hittat detta protokoll hemma och meddelade att lägenheten inte är 52 kvadratmeter så som man sagt utan istället 51 kvadratmeter - alltså en kvadratmeter mindre. Med ett kvadratmeterpris på strax över 33 000 kronor vill vi nu veta om vi har rätt till någon kompensation för detta trots att det "bara" handlar om en kvadratmeter? Det är mycket pengar för oss, 33 000 kr kvadratmetern. Jag vore jätteglad om Ni kunde hjälpa oss med denna fråga!

Lawline svarar

Hej!

Bostadsrätt räknas som lös egendom. Undersökningsplikten är därav inte lika långtgående som den som gäller köparen vid förvärv av fast egendom. Enligt 18 § Köplagen (KöpL) föreligger fel i varan om den inte överensstämmer med uppgifter som lämnats före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. I 18 § 2 stycket KöpL stadgas vidare att säljaren är ansvarig för uppgifter som mäklare lämnat. Den utfästa ytan är efter mätning inkorrekt, vilket anses vara ett fel enligt 17 § KöpL. Detta medför att köparen har rätt till prisavdrag, enligt 30 § KöpL. Frågan blir då om om detta kan vara en utfästelse som befriar köparen från sin undersökningsplikt. Det krävs i regel mer än en omständighet för att det ska räknas som en utfästelse enligt praxis (bland annat RH 1994:85 och RH 1997:31).

Jag tror att det kan anses vara en utfästelse som befriar er från undersökningsplikten, och därmed kan innebära fel om det står 52 kvadratmeter i avtalet samt att ni begärt en kontrollmätning som visade detta. Ni bör då kunna få prisavdrag för fel i varan. Många köpeavtal innehåller dock en reservationsklausul avseende eventuella fel vad gäller uppskattningen av angiven area. Om det finns en sådan föreligger inte rätt till ersättning.

Hoppas det besvarar er fråga!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare