Fel i korttidsuthyrda kortterminaler

Hej, driver ett företag som nu under jultider behövde hyra in extra kortterminaler för att klara den ökade efterfrågan. Tre stycken kortterminaler hyrdes in och man betalade per dag som de användes. I vårat fall skulle dessa endast användas en dag. Samma dag de skulle användas (25 dec) visade sig att en terminal inte funkade alls och de två andra var felprogrammerad från uthyrarens sida. De hade ingen support eller jour så problemen kunde inte avhjälpas. Jag undrar nu har man rätt till att häva köpet och finns det någon form av skadestånd/ersättning man kan kräva för det bortfall detta orsakat alternativt ersättning för den tid det tog försöka lösa problemet? MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

För uthyrning av lösöre finns inte en direkt tillämplig lag, men man brukar vanligtvis mestadels använda sig av Köplagens bestämmelser för att lösa tvister om uthyrning. Dock så finns inga tvingande bestämmelser som reglerar hyra  av lös sak, och avtalsparterna är fria att själva utforma sina avtalsvillkor.

Din rätt att häva köpet och få eventuell ersättning är alltså med stor sannolikhet i första hand beroende av ert avtal, och om ledning inte går att få av avtalet så är dina möjligheter till hävning eller ersättning beroende främst av Köplagen.

Det som behövs för att ge dig ett fullständigt svar är alltså att kunna läsa uthyrningsavtalet för att där kunna se vad som i första hand gäller.

Skadestånd för ren ekonomisk skada (ej skada på en sak eller en person) förutsätter att ett brott har begåtts, så tillvida inte ett avtalsförhållande föreligger. I så fall är det avtalets innehåll som avgör vad skadestånd kan utgå för, och man talar om skadestånd för avtalsbrott.

I ditt fall så föreligger ett uthyrningsavtal oavsett hur pass formaliserat själva avtalet är, en muntlig överenskommelse räcker lika väl som undertecknade dokument gör. Dock så är det då är svårare att i efterhand bevisa vad som faktiskt har avtalats om. Oavsett om du har skrivit på ett långt skriftligt avtal eller om ni "bara" har skakat hand på vad ni kommit överens om så kan man rimligtvis utgå från att du har lämnat specifikationer på vad du önskar att hyra, samt att du har kunnat förvänta dig att också få detta som du betalar för.

I värsta fall så står det någonstans finstilt i ett skriftligt avtal att uthyraren inte tar något som helst ansvar för den levererade varan och att allt var upp till dig att kalibrera kortterminalerna på plats, vilket skulle betydligt försvåra din förhandlingsposition.

Vad som inte alls skulle vara omöjligt är för uthyraren att hyra ut kortterminalerna i enlighet med sina standardvillkor, där det t.ex. kan stå att uthyraren inte ansvarar för utebliven inkomst eller dylikt.

Kort sagt verkar det alltså bli som följande: om du inte har fått vad du har betalat för så ska du få ersättning för detta. Dock så vet inte jag vad som du har betalat för. Om uthyraren t.ex. har lovat att jourservice skulle finnas, men att det inte gjorde det, så föreligger ett fel i det som du har hyrt. Om nu en av kortterminalerna inte alls fungerade kanske du kan få ersättning för hyran av den, och i bästa fall ersättning för den inkomstförlust som den förde med sig - det förefaller för mig svårt att "snacka sig ur" att man hyrt ut något som inte alls fungerat. För de två kortterminalerna som var felprogrammerade kan jag inte uttala mig om vad som kan antas gälla.

Hör av dig till näringsidkaren så fort som möjligt för att stämma av med denne vad som kan göras för att ersätta dig. Om du inte får vad du vill ha då så ska du begära att uthyraren med stöd av avtalet visar varför de inte behöver ersätta dig. Ifall du inte anser att ert avtal hade det innehållet som uthyraren menar så kan du stämma uthyraren i tingsrätten för att där få fastslaget vilket innehåll som avtalet hade - detta för alltså med sig att du måste överbevisa uthyraren samt att du löper risken att behöva ersätta alla rättegångskostnader om du förlorar i tvisten.

Vänligen.

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare