FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/10/2016

Fel i bostadsrätt

Hej! Någon dag innan vi skulle flytta in i vår bostadsrätt upptäckte vi att golvet i ett av rummen var skadat. En bit av golvet följde med när säljaren flyttade sin säng. Vi reklamerade skadan dagen innan vi köpte och fick tillträde till lägenheten. Det visade sig vara fukt som kom genom hål och sprickor i fogen utifrån. Föreningen anser att dom gjort sitt genom att åtgärda fogen, men att golvet ligger på säljaren att åtgärda. Säljarens försäkringsbolag vill inte betala ut något. Säljaren säger att han kan betala max en tredjedel av kostnaden eftersom han anser att det är föreningen som ska betala. I kontraktet finns ingen friskrivningsklausul utan det står att säljaren är ansvarig för fel och brister som inträffar innan tillträdesdagen.

Nu har det gått en och en halv månad sedan vi flyttade in och vi har för närvarande sängen i vardagsrummet på grund av att vi inte vet om det finns mögel därunder eller inte. Vi har gjort allt för att påskynda detta och varit medlare mellan säljare och föreningen eftersom dom inte alls kommer överens. Men nu känns det som att vi inte kommer längre. Vad gäller och hur ska vi lösa detta? Vad har vi för rättigheter?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom en bostadsrätt är lös egendom, till skillnad från en fastighet, regleras ert problem i köplagen. Lagen är dispositiv, vilket innebär att den kan avtalas bort. Man får alltså först se till ert kontrakt/avtal. Du skriver att ert kontrakt säger att säljaren är ansvarig för fel innan tillträdet. Risken för bostaden går alltså över på er vid tillträdet.

I 17 § köplagen kan vi se att bostaden är felaktig eftersom det inte kan anses överensstämma med avtalet att golvet ska vara trasigt. Ni har därmed rätt till att kräva påföljder enligt 30 § köplagen. Av reglerna som följer ser vi att en reklamation ska göras och att ni sedan kan kräva avhjälpande. Detta verkar ni redan ha gjort.

Frågan blir då vem ni har rätt att vända er till. Det finns en princip om förbud mot hoppande regresser. Denna princip innebär att ni endast har rätt att vända er till er avtalspart med krav. Man menar alltså att ni inte kan "hoppa förbi" en avtalspart och ställa (regress)krav mot någon som ni inte har avtal med.

Alltså är det viktiga att se till vem som ert kontrakt är skrivet med. Är det föreningen eller "säljaren". Kontraktet säger tydligt att säljaren är ansvarig för fel innan tillträdet, vilket detta är eftersom det upptäcktes direkt vid tillträdet. Den som kontraktet är skrivet med är därför ansvarig för avhjälpandet. Då det rimligtvis är den tidigare ägaren av bostaden får han ta sina dispyter med föreningen efter avhjälpandet. Avhjälpandet görs först, och när ni sedan inte längre berörda får säljaren försöka kräva ersättning av föreningen. Men ni får alltså börja med att ta en extra titt på ert kontrakt.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare