FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/09/2017

Fel i bil efter försäljning, vem är ansvarig för reparationskostnaderna?

Har sålt en beg. bil årsmodell 04, nu kommer köparen å säger att varnings lampor tändes när han åkte hem tisdagen den 5/9. Han ringer först till mig på lördagen 9/9 å säger detta, bilen går tydligen inte att starta. Jag frågar varför han ringer först på lördagen å inte direkt får inget bra svar på detta. Bilen har ju fungerat bra för oss hela tiden. Han tog bilen till verkstad dom hittar felet fukt i en data box. Han beskyller mig för att lurat honom men bilen har fungerat för oss vi har haft ett litet problem med en ABS givare men den byttes å bilen fungerade bra sen. Rep. kan kosta upp emot 15000kr vi har redan köpt en annan bil å är inte intresserad av att betala detta. Det jag tycker är märkligt varför han inte kontaktade oss dagen efter jag vet ju inte vad dom gjort med bilen, kanske motor tvättat med högtrycks tvätt sa en mekaniker till mig det tål dom inte säger han då man sprutar in vatten å fukt i elektroniken. Bilen är förövrigt mycket fin å väl skött och servad enligt boken. Data boxen till den reparerades 2016-02 av förra ägaren men sen har den fungerat bra. Bilen är såld privat och vi har kvitto på summan å texten "Säljes i befintligt skick" står på kvittot.

Lawline svarar

Hallå Hallå!
Riktigt kul att du vänder dig till Lawline, jag ska besvara din fråga så gott jag kan!

Aktuell lagrum är köplagen, ta gärna en titt om du vill!

Angående reklamation.
Köparen har informerat dig om felet efter 4 dagar då han fick reda på felet. När det gäller köp mellan privatpersoner så har vi som tumregel att reklamation inom 2 veckor är rimligt. Det kan variera från fall till fall men faktumet att han har reklamerat efter 4 dagar ger personen ingen nackdel (32§ köplagen).

Friskrivningen "befintligt skick".
När bilen har sålts i befintligt skick, som i detta fall, så kan köparen ändå åberopa vissa saker för sin grund för ersättning (19§ köplagen). Det avgörande kommer vara om visste om felet före försäljning och därmed underhållit att säga det till köparen. I praktiken är detta en bevisningsfråga. Jag skulle rekommendera att du försöker få tag på den förra ägaren av bilen för att stärka att databoxen reparerades 2016, det kan ge dig fördel i bevisning på att felet inte fanns när du använde bilen. Vad mer som kan hjälpa är bevis på att du reparerade ABS-givare, för stärka bevisning på att du har tagit hand om bilen på ett rimligt sätt.

För övrigt så är det väldigt svårt att säga genom informationen du har givit vem som skulle vinna i domstol, så jag rekommenderar att ni kommer överens så att ni slipper tvist i domstolen för det är väldigt dyrt att ta processen dit.

Hoppas jag har kunnat hjälpa dig lite. Har vidare funderingar så är du varmt välkommen att återkomma!

Allt gott!

Binh TranRådgivare