Fått fel tröjor hemskickade - vad har jag för rättigheter?
Hej,
Jag beställde 2st T-shirts från ett nätbutik och får därefter ett brev med paket från kina med 2st T-shirts av ett annat märke. Vad har jag för rättigheter och vad bör jag göra?
Det gäller siten: X som jag trodde verkade svenskt.
Tack på förhand.
Lawline svarar
Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!
Som konsument är du starkt skyddad i Sverige. Har du beställt varor av ett visst märke har du rätt att få dessa specifika varor levererade till dig. Får du något annat än vad du beställt har du rätt att häva avtalet. Det innebär att du, utan kostnad, har rätt att få tillbaka dina pengar i utbyte mot att de felaktiga tröjorna skickas tillbaka till företaget, se 16 §, 19 § 1 st. och 29 § konsumentköplagen (KKöpL). Du ska inte behöva skicka tillbaka T-shirtarna till Kina. Kolla på hemsidan vad företaget har för postadress och skicka tillbaka T-shirtarna dit. Du ska inte behöva stå för returkostnaden eftersom det är företaget som gjort fel som levererat andra varor till dig än de du beställt, se 30 § KKöpL. Att T-shirtarna skickats till dig från Kina behöver inte betyda att företaget i sig inte är svenskt. Det kan vara så att det svenska företaget köper in T-shirtarna från Kina för att sedan leverera T-shirtarna till sina kunder. Företaget kanske har ett avtal med "Kina-leverantören" som innebär att när företaget får en order skickar företaget, i sin tur, en order till "Kina-leverantören" som sänder varorna direkt från Kina till konsumenten i Sverige.
Hur som helst – stå på dig och begär dina pengar tillbaka. Några merkostnader med anledning av felleveransen ska du inte heller acceptera. Gå in på företagets hemsida igen, sök upp kontaktinformationen, ta kontakt och förklara att du vill häva köpet med anledning av att du fått fel leverans. Kom ihåg att inte dröja alltför länge med att ta kontakt med företaget. Efter sex månader kan det tolkas som du accepterat de felaktiga tröjorna och det blir då svårare för dig att argumentera för att du ska få dina pengar tillbaka på grund av felleverans, se 20 a § 1 st. KKöpL.
Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!