FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet19/11/2020

Fastighetstillbehör - tvist

Hej

Jag har köpt ett hus men har ännu ej fått tillträde. Säljaren har efter visning tagit bort en stor björk på tomten Vad gäller och hur kan jag agera?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fastighetstillbehör (2:1 Jordabalken)

Fastighetstillbehör är föremål som av fastighetsägaren har tillförts fastigheten för stadigvarande bruk. Avsikten med anbringandet ska vara att föremålet ska förbli permanent på fastigheten. Buskar och träd som står på fastigheten räknas som fastighetstillbehör (så länge de har roten kvar i marken) också andra växter och naturlig gödsel räknas som fastighetstillbehör. I ditt fall skulle jag bedöma att björken på tomten utgör fastighetstillbehör. Detta innebär att björken hör till fastigheten och ingår därför i köpet.

Jag skulle rådgiva dig att i första hand vända dig till säljaren/eventuellt mäklaren för att lösa problemet. Då kan ni på egen hand komma överens om t.ex. prisavdrag eller reparation för den skada du som köpare drabbats av. Du kan även vända dig till en domstol för att lösa tvisten. Om du vill få frågan prövad får du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Värt att notera är att processkostnaden i tingsrätten kan bli hög.

Här hittar du blanketten för ansökan om stämmning: https://www.domstol.se/tjanster-och-blanketter/tvist/

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänlig hälsning

Minella KurjakovicRådgivare