FrågaAVTALSRÄTTGåva19/04/2016

Fastighet som gåva med lån

Hej.

Mina föräldrar vill ge sin fastighet som

Gåva till mig. Min fråga är då om det kan göra det fast behålla lånen själv fast det blir jag som blor den nya fastighetsägaren? Hur går man till väga då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Oss på Lawline med din fråga,

Jag tolkar det som att du har två frågor. Jag kommer besvara dem i tur och ordning. Vi börjar med den första:

1. Kan dina föräldrar ge sin fastighet som gåva till dig, samt att de behåller lånen på sig själva fast du bor i den nya fastigheten och du även blir fastighetsägare?

Rent lagligt finns det inga regler som skulle hindra dina föräldrar att ge bort eller överlåta sin fastighet till dig. Det finns heller inga regler som säger att lånen automatiskt måste gå över till dig när de ger bort huset. Det vanligaste är dock att vid en överlåtelse, så övergår även lånen till mottagaren, dvs. till dig. Men, banken eller den part som dina föräldrar har tagit lånet hos, måste godkänna att skulden flyttas över till dig. Därav kan det i ert fall vara smidigare att låta lånen stå kvar på dina föräldrar.

Om lånet inte flyttas över till dig, innebär det att den panträtt som belåningen innebär kvartstår. Huset är således fortfarande en säkerhet för att lånet återbetalas, oavsett vem som har skulden! Därav är det vanligast att banken brukar vilja att man flyttar över lånet. - Finns däremot som sagt var inget krav på det.

Så som svar på din fråga: Det är fullt möjligt för dina föräldrar att ge sin fastighet som gåva till dig, samt att de själva behåller lånen även om du blir den nya fastighetsägaren. Den enda risken som kan uppstå för dig är att om dina föräldrar inte betalar av sin skuld på lånen, kan banken således ha rätt att beslagta din fastighet. Detta eftersom panträtten fortfarande kvarstår för belåningen. Huset är ju en säkerhet för att lånet betalas! Troligtvis är denna risk minimal, men det kan vara bra för dig att känna till.

2. Hur går man till väga?

Ett gåvobrev behöver upprättas enligt reglerna i 4 kap 1 och 29 §§ Jordabalken. Där framgår det kort att gåvobrevet ska innehålla uppgift om:

- Vilken fastighet det rör sig om

- Förklaring från dina föräldrar att de vill ge bort fastigheten

- En förklaring att de kommer behålla lånen på fastigheten

- Både din och dina föräldrars underskrift

Dessutom krävs att det du ansöker om lagfart för fastigheten hos Lantmäteriet - Blankett finner du här.

Vi på Lawline kan givetvis hjälpa er att upprätta ett gåvobrev! Detta kan vi göra mot en kostnad på 995 kr. inklusive moms, se http://lawline.se/avtal/gavobrev.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare