Fastighet samägs av syskon - vad är rimligt att betala för en hälftendel?

Jag och min syster äger en sommarstuga tillsammans, som vi fått i arv av våra föräldrar. Min syster vill sälja stugan, jag vill köpa loss halva. Fyra oberoende mäklare har varit här och värderat stugan. Min syster har inte accepterat dessa värderingar för att fastställa rimligt pris för försäljning till mig. På eget initiativ anlitade hon mäklare och lade ut stugan på hemnet, med min vetskap, men utan att jag skrivit under något. Hon ville att budgivning skulle avgöra priset. Nu är budgivningen avslutad och slutpriset hamnade ca en halv miljon över mäklarnas värdering. Vad är rimligt att jag ska betala för stugan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Svaret på din fråga om vad som är ett rimligt pris för dig att betala för din systers hälftendel av fritidsfastigheten står givetvis inte att finna i någon författningstext. Avtalsfrihet råder, och din syster är fri att bestämma det pris hon anser passande vid en försäljning av hennes hälftendel.

Om inte annat har avtalats mellan dig och din syster äger lagen (1904:48 s. 1) om samäganderätt tillämpning (jfr lagens 1 §). Detta innebär i sin tur att din syster jämlikt 6 § samma lag har möjlighet att ansöka om en försäljning av fastigheten på offentlig auktion.

Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. I annat fall är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss.

Med vänlig hälsning,

Rikard WahlströmRådgivare