FrågaAVTALSRÄTTGåva21/06/2015

Fastighet i gåvobrev som enskild egendom med besittningsrätt

Jag äger en stuga på 35 m2, sedan snart 25 år. Den ingår i en stugby vars mark arrenderas av kommunen. I år kommer stugorna att fastighetstaxeras enligt Skatteverket och marknadsvärdet på min stuga ligger idag ungefär runt 600-700 tusen kronor. Enligt Skatteverket får vi besked 1 juli om taxeringsvärdet. Jag är pensionär sedan 5 år tillbaka och är i behov av bostadsbidrag, vilket jag inte kan få om jag äger en stuga. Jag vill därför ge stugan i gåva till min son, som har två döttrar. Jag vill dock att stugan skall utgöra en skilda egendom, samtidigt som jag vill ha besittningsrätt i stugan under återstoden av mitt liv. Är detta möjligt att formulera lagmässigt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Det är möjligt att göra som du säger. Du behöver skriva ett gåvobrev där du ger stugan till din son och din son behöver ansöka om lagfart (här finns en länk till lantmäteriets hemsida: http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/). I gåvobrevet skriver du att gåvan ska utgöra enskild egendom och att du har besittningsrätt fram till din död.

Du kan få hjälp med att skriva gåvobrevet här: http://lawline.se/avtal/gavobrev.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare