FrågaAVTALSRÄTTGåva11/11/2014

Fastighet i gåva

Hej,

Jag skulle vilja ha hjälp med att formulera ett avtal. Vi är två syskon och våra gamla föräldrar vill föra över sin villa på mig och min bror innan de flyttar till ett trygghetsboende. Kan jag få hjälp med detta genom er? Vänliga hälsningar Lena

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det kan vara bra att känna till att en gåva inte är skattepliktig (se inkomstlagen 8 kap 2 § https://lagen.nu/1999:1229#K8P2S1). Det innebär att varken du eller din bror behöver betala skatt på gåvan (fastigheten). Det ska dock tilläggas att det, för att klassas som en gåva, krävs att era föräldrar har en gåvoavsikt (vilket de förutsätts ha med hänsyn till ert nära släktskap) samt att ni inte ger dem någon motprestation (i form av pengar eller något annat) som överstiger fastighetens taxeringsvärde.

För att gåvan ska vara juridiskt bindande måste ett gåvobrev upprättas. Ett gåvobrev vid överlåtelse av fastighet kräver att avtalet uppfyller formkraven i jordabalkens 4 kap 29 § och 1 §, https://lagen.nu/1970:994#K4P1S1. Det innebär att gåvobrevet måste upprättas skriftligen och undertecknas av både er och era föräldrar.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare