FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet03/12/2018

Fastighet gåva

Hej Lawline!

Tänkte skriva ett Gåvobrev till min Dotter gällande gåva av en kolonistuga.

Dottern är det enda barnet. Men jag önskar att egendomen skall vara gåvotagarens enskilda egendom och avkastning. Skriver jag då bort eventuell om dottern skulle bli sambo?

Är det tillräckligt juridiskt med bevittning att skriva så?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har uppfattat omständigheterna så undrar du om ger bort din kolonistuga som en gåva till din dotter med ett gåvobrev som anger att stugan och all avkastning på den ska vara enskild egendom är tillräckligt för att stugan ska bli din dotters enskilda egendom och inte anses vara samboegendom om din dotter skulle bli sambo. Svaret är att det tyvärr inte räcker. Jag kommer nedan att förklara vad som krävs för att ett gåvobrev om en fastighet ska vara giltigt.

De regler som gäller i situationen finns i jordabalken (förkortad JB) som du kan hitta här.

Gåvobrevet

Det gåvobrev som du vill ge till din dotter som anger att stugan ska vara enskild måste uppfyllda följande krav enligt JB 4:1 & 4:29:

• Gåvobrevet måste vara skriftligt

• I gåvobrevet måste det finnas en överlåtelseförklaring som innebär att du anger att du vill ge bort stugan till din dotter. Här kan du också ange att stugan ska vara enskild egendom

• Gåvogivaren och gåvotagaren, alltså din dotter och du måste båda skriva under gåvobrevet.

Lagfart

För att kunna få lagfart till stugan så krävs det dessutom att gåvogivarens (alltså din) namnteckning på gåvobrevet bevittnas av två personer, JB 20:7 p.1 & 20:8. Om man inte kan söka lagfart på fastigheten så kan man inte heller registreras som ägare.

Hoppas att detta gav svar på din fråga och återkom gärna om jag missförstått dig eller det är något som är oklart!

Vänliga hälsningar

Jean NaboRådgivare