Får styrelsen i en BRF ändra användningen av lokaler själva?

Hej!

Bostadsrättsförening;

föreningen har en lokal i källaren som hittills använts som upplag för gamla målarburkar, fönster, etc, dvs mer eller mindre ett soprum. Styrelsen skulle nu vilja rensa upp där och istället inreda ett gym där man via medlemskap kan boka tid och träna.

Behöver en stämma ta beslut kring ändrat användande av lokalen, eller kan styrelsen själva ta det beslutet?

Det finns fler utrymmen i källaren som hittills inte har använts till något särskilt annat än att lagra saker för föreningen, och det har uttryckts intressen från medlemmar om fler utrymmen med olika typer av inriktning (hobby-/snickarrum, musikrum, syrum, bastu/relax). Gäller samma sak där vad gäller om styrelsen kan fatta beslut själva när ledigt rum uppstår, eller om det måste gå via stämma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är: Ja, det ligger förmodligen inom styrelsens befogenheter att fatta ett sådant beslut.

I första hand gäller föreningens stadgar, står det något annat där gäller alltså det och inte det jag skriver här

De situationer där stämman ska fatta beslut regleras i 9 kap. bostadsrättslagen. Att göra om en lokal till ett gym faller inte inom någon av kategorierna, det finns därmed inga hinder i 9 kap.. Styrelsen har dock en allmän aktsamhetsplikt. Den innebär bl.a. att styrelsen inte kan fatta ett beslut som de vet att flera i föreningen skulle motsätta sig och de bör inte heller fatta ett beslut som innebär en alltför stor ändring av föreningens ekonomiska ställning. Det vill säga, är det så att styrelsen vet att flera kommer motsätta sig ombyggnationen eller att ombyggnationen är väldigt dyr (i förhållande till föreningens ekonomi) bör stämman få rösta. Ett exempel på en situation där det är väldigt dyrt skulle vara om ni är en liten förening (mindre än 30 bostadsrätter) och väljer att inreda ett gym med många med dyra maskiner.

Min personliga rekommendation är också att styrelsen är försiktig i situationer där de kan uppfattas som jäviga, till exempel om det är så att två styrelseledamöter syr men ingen annan i föreningen gör det och de fattar beslut om att inreda ett syrum. Inte för att det nödvändigtvis blir problem juridiskt utan för grannsämjans skull och för att bibehålla föreningens förtroende.

Kontentan av detta är att styrelsen förmodligen får fatta det beslutet själva.

Hoppas detta var till hjälp!

Ebba PlantingRådgivare