Får sonen bo i vår bostadsrätt?

Hej!

En fråga: Min sambo och jag har köpt en bostadsrätt tillsammans och jag har ett eget radhus själv som vi är mantalsskrivna på.

Då vi har en 25 årig son som behöver någonstans att bo då han separerat undrar vi om han har full rätt att nyttja vår bostadsrätt?

Han är ju en familjemedlem och är nu skriven hos oss i radhuset. Har vi rätt att låta honom bo bostadsrätten eller räknas detta som 2:a hands-uthyrning som man måste söka tillstånd för?

Även om han inte betalar hyra.

Måste någon av oss vara skriven på bostadsrätten och /eller underlättar det i detta ärende?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med din fråga!

Enligt bostadsrättslagen 7 kap. 10 § får bostadsrättshavare upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. Om er son bor i lägenheten ensam och förfogar över samtliga utrymmen torde det ses som ett självständigt brukande. Detta gäller oavsett om er son betalar hyra eller inte. Det ska inte heller spela någon roll huruvida ni är folkbokförda där eller inte.

Om styrelsen inte ger sitt samtycke kan ni få frågan prövad i hyresnämnden. Hyresnämnden ska lämna tillstånd till upplåtelsen om ni har skäl för upplåtelsen och styrelsen saknar befogad anledning att vägra samtycke.

Förhoppningsvis har ni en god dialog med styrelsen och kan komma överens utan hyresnämndens inblandning!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare