FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess31/01/2021

Får rekryteringsmyndigheten kolla i journaler utan samtycke?

Hej!

Jag är 17 år och har precis besvarat ett mönstringsunderlag ifall jag skulle bli tillkallad till mönstring. På frågan om jag har tagit narkotika tidigare så svarade jag Nej, eftersom jag är rädd att det formuläret skulle skickas som en kopia till mina föräldrar av någon möjlig anledning och att de då kan läsa det. Problemet är att jag har berättat för en sjuksköterska på UMO att jag tidigare har tagit lättare droger vid festliga tillfällen, marijuana och hasch. Hon har antecknat det i min sjukjournal. Det stod i brevet om värnplikt att man kan dömas till böter om man inte svarar sanningsenligt på frågorna i mönstringsunderlaget, vilket gör mig orolig nu.

Går rekryteringsmyndigheten in och kollar alla ungdomars sjukjournaler vid prövning om mönstring, och kan då se i anteckningarna att jag har tagit droger tidigare och därav få reda på att jag har ljugit i mönstringsunderlaget?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Enligt lagen om totalförsvarsplikt, 2 kap 4 § ska kommunen lämna de uppgifter om en totalförsvarspliktigs hälsotillstånd och personliga förhållanden i övrigt som behövs för att bedöma hans eller hennes förutsättningar att fullgöra värnplikt eller civilplikt. Detta gör de utan ditt samtycke, och det finns tyvärr inget du kan göra för att hindra dem.

Exakt vilka uppgifter som kan anses ha relevans är svårt att veta, men är det är inte uteslutet att ditt bruk av droger kan anses ha relevans. Om de gör det kommer de, såsom du förstår, inse att du har lämnat osanna uppgifter. Osann försäkran och Vårdslös försäkran är ett brott enligt brottsbalken 15 kap. 10 § förutsatt att uppgiften genererar fara i bevishänseende. Det är inte säkert att man väljer att gå vidare med saken, men skulle så bli fallet rekommenderar jag dig att anlita en försvarare privat (brottet anses förmodligen inte tillräckligt grovt för att motivera att du beviljas en offentlig försvarare) som kan försäkra dina rättigheter i polisförhör och hjälpa dig med strategi inför rättegång och huvudförhandling. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare