FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/01/2017

Får polisen kräva legitimation av passagerare i en bil?

Jag och min pojkvän var ute och körde bil härom dagen. Då jag blev stoppad av polisen och fick visa körkort och blåsa. De frågade även vems bilen var (pojkvännen lånade den av en kollega). Sen frågade den andra polisen om min pojkväns legitimation. Varför gjorde han det? Får polisen begära sånt av en passagerare? Läste att polisen endast fick göra så om dom misstänker att han är efterlyst eller något. Blev helt förvirrad då jag ALDRIG varit med om att passagerare har visar legitimation.

Tacksam för svar :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

En fråga som liknar din har kommit upp förut och jag hänvisar till det svaret som du kan läsa här,

Min slutsats är att svaret som gav i ovan nämnda inlägg är applicerbart även i ditt fall.

Mikael JonassonRådgivare