Får polisen göra husrannsakan hos vem de vill?

Hej!

Jag undrar ifall man får göra en husrannsakan hos någon som inte är skriven på adressen?

Jag flyttade nyss och polisen gjorde husrannsakan hos mig även fast jag står skriven hos mina föräldrar.

Är detta okej för polisen att göra?

Vet inte hur dom hittade till stugan men det gjorde dom tydligen.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag vet inte omständigheterna runt den husrannsakan som gjorde hos dig, så jag kommer beskriva allmänt när polisen har rätt till gå in i någons hus, s.k husrannsakan.

Allmänna förutsättningar för husrannsakan

Det finns reell husrannsakan när polisen söker efter ett föremål eller bevis. Det andra är personell husrannsakan som innebär att polisen letar efter en person. Husrannsakan regleras i 28 kap. Rättegångsbalken (RB).

Inför varje beslut om husrannsakan måste utredningen föregås av en proportionalitetsavvägning dvs. åtgärden och det syftade resultatet måste väga tyngre än det intrång som drabbar personen hos husrannsakan görs (28 kap. 3 a § RB). För att få göra en husrannsakan krävs också att polisen har anledning att anta att ett konkret har begåtts, vilket är ett ganska lågt beviskrav.

Husrannsakan hos misstänkt person

Om det misstänkta brottet kan fängelse som straffpåföljd, får polisen gå in hos den misstänkta personens hus, rum eller slutet förvaringsställe i syfte att söka efter föremål som kan beslagtas eller efter bevis (28 kap. 1 § 1 st RB). Det krävs alltså att det handlar om ett allvarligare brott som innehar fängelse på fängelseskalan.

Husrannsakan hos någon annan än den misstänkte personen

När det gäller husrannsakan hos någon som inte skäligen är misstänkt för brottet som är i fråga, så gäller mer begränsade förutsättningar. Husrannsakan får då ske endast om 1. brottet har begåtts hos den personen, 2. den misstänkte har gripits hos den personen eller 3. om det finns synnerligen anledning att polisen kan hitta viktiga föremål eller bevis för utredningen (28 kap. 1 § 2 st RB). Platsen ska alltså ha en betydande koppling på något sätt med det misstänkta brottet, då spelar det inte roll vem som bor där.

Sammanfattningsvis, var och hos vem polisen får lov att göra husrannsakan är det avgörande om 1. det misstänkta brottet någon särskild koppling till platsen eller 2. den misstänkta personen bor där. För att svara mer konkret på din fråga så behöver det inte ha betydelse var någon är skriven eller vem som är skriven på en plats, för att polisen ska kunna tillträda en plats. Men förutsättningarna i lagen måste alltid vara uppfyllda!

Jag hoppas att detta gav svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare