Får polisen använda hemlig avlyssning om de misstänker grooming-brott?

får polisen använda sig av hemlig avlyssning av en misstänkt persons mobiltelefon om dom tror att personen sysslar med grooming?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om hemlig avlyssning av någons mobiltelefon finns i Rättegångsbalken (RB) och regler om brott finns i Brottsbalken (BrB). Hemlig avlyssning innebär att polisen exempelvis kan lyssna på samtal där den misstänkte deltar (27 kap. 18§ 1 stycket RB). Grooming kallar man det brott som innebär att man kontaktar ett barn under 15 år i sexuellt syfte. Begår man groming-brott kan man dömas till böter eller fängelse i högst två år (6 kap. 10a§ BrB).

Hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation får bara användas vid en förundersökning om:

brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år brott som exempelvis mordbrand, sabotage eller högförräderi, försök, förberedelse eller stämpling till sådana brott, annat brott om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att brottets straffvärde överstiger fängelse i två år (27 kap. 18§ 2 stycket RB).

Vi vet att straffskalan för grooming är minst böter och högst fängelse i två år. Eftersom den minsta påföljd man kan få är böter finns det alltså föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år och man kan därför inte använda hemlig avlyssning på den grunden. Inte heller någon av de andra punkterna blir aktuella. Det innebär att hemlig avlyssning av en misstänkt persons mobiltelefon inte får avlyssnas för att man tror att personen sysslar med grooming.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare