Får min tidigare arbetsgivare använda sig av ett fotografi på min hund i sin marknadsföring på internet?

Hej.

Min tidigare arbetsgivare använder en bild på min hund i flygblad som publiceras på nätet via Facebook. Jag som ägare till hunden har EJ blivit tillfrågad om det är ok att göra så. Skulle han ha frågat hade jag sagt nej. Jag upptäckte det av en slump.

Jag har skrivit och påpekat detta till arbetsgivaren men inte fått någon som helst respons och flygbladet ligger fortfarande ute på nätet.

Jag undrar om det är ok att göra så?

Vad kan jag göra.?

Med Vänliga Hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar det är det din tidigare arbetsgivare som fotograferat din hund och nu använder sig av bilden i marknadsföringssyfte.

Det finns inte något skydd för utnyttjande av djur i bild, oavsett om den som använder sig av bilden inte är ägaren till hunden. Det är alltså okej att ta en bild på ett djur och sedan använda sig av fotografiet i reklam eller publicera det på internet. Det finns alltså inga hinder för din arbetsgivare att använda sig av bilden i marknadsföring, om han/hon tagit bilden, förutsatt att fotografiet inte strider mot marknadsföringsrätten, se marknadsföringslagen (2008:486).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Rådgivare