Får min sambo folkbokföra sig på min bostadsrätt?

Hej, Jag har nyligen köpt en bostadsrätt själv. Fyllde i att jag var ensamstående i bolåneansökan. Min pojkvän ska flytta dit med mig och jag undrar om han får folkbokföra sig på lägenheten? Vi har bott tillsammans och varit sambos i 1,5 år nu.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan börja med att konstatera att man har en skyldighet anmäla flytt till skatteverket enligt folkbokföringslagen. Att medvetet underlåta att göra det kan utgöra ett brott som kallas folkbokföringsbrott. Detta innebär att din pojkvän är skyldig att anmäla flytten till din nya lägenheten om han regelmässigt tillbringar eller kommer att tillbringa sin dygnsvila där, vilket det verkar som att han kommer att göra (25 § folkbokföringslagen).

Du behöver inte heller tillstånd från din bostadsrättsförening, sålänge du bor kvar i lägenheten. Generellt gäller att man får inrymma andra personer i sin bostadsrätt, sålänge det inte medför men för föreningen eller annan medlem i den (7 kap. 8§ bostadsrättslag).

Vidare så ska det även nämnas att det finns en risk att bostaden kan komma att anses vara förvärvd för gemensam användning. Detta innebär att bostadsrätten kan komma att omfattas av sambolagens bestämmelser. Vill du undvika detta är så går det att skriva ett såkallat samboavtal med din pojkvän. Du är välkommen att kontakta oss på Lawline för hjälp med att upprätta ett sådant.

Max RosenströmRådgivare