Får min hyresvärd säga upp mig för att han behöver lägenheten?

hej!

Min hyresvärd har sagt upp mitt hyreskontrakt med hänvisning till att "han ska skilja sig och behöver lägenheten själv". Får han göra så, och i så fall var kan jag läsa mer om det?

Hälsar

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

För det första har du alltid rätt till din uppsägningstid när du blir uppsagd som hyresrätt (Jordabalk 12 kap 3 §). Om du hyrt på obestämd tid har du tre månaders uppsägningstid från månadsskiftet efter det att uppsägningen skett (Jordabalk 12 kap 4 §). Du har rätt till en skriftlig uppsägning (Jordabalk 12 kap 8 §). När man hyr en lägenhet kan man ha besittningsrätt, om du hyr en lägenhet för självständigt brukande, och du gjort det i mer än två år, så har du besittningsrätt (Jordabalk 12 kap 45 §). Du har ändå inte rätt till förlängning om du hyr en bostadsrätt som uthyraren vill använda. Eller en lägenhet i ett en eller tvåfamiljshus som ägaren vill använda själv, och uthyraren inte bedriver uthyrning näringsrättsligt (Jordabalk 12 kap 46 § pt 6 & 7). Sammantaget: du har alltid rätt till uppsägningstid och du har kanske också besittningsrätt, beroende på de specifika omständigheterna i ditt fall. Du kan läsa mer om reglerna i jordabalken och på hyresgästföreningens hemsida.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare