Får min granne lov att hålla kvar min katt i sin lägenhet?

Hej! Har läst svaret från er angående en liknande fråga gällande utekatt, grannar och egenmäktigt förfarande.

Har liknande problem. Bor i en hyreslägenhet, grannen under mig som bor på markplan tar in våran ena katt och har gjort i många år vilket har lett till att katten numera sällan är hemma. Det är jättebekvämt för katten att jama utanför dörren och bli insläppt, får gosa lite och får lite mat osv. Det har lett till att hon kan vara borta dagar till veckor. Katter är ju lite lata och bekväma och inte alltid så bunden till personer. Jag får numera hålla katten inomhus vilket såklart katten ogillar. Har försökt prata med grannen många gånger och till slut sagt att hon får ta över hela ansvaret för katten om detta fortsätter men det vill hon inte såklart och hon tänker minsann inte sluta ta in katten för hon älskar denna katt- har hon sagt.

Finns det verkligen ingenting man kan göra? Om jag knackar på grannens dörr, vilket jag har gjort flera gånger och ber att få tillbaka min katt och grannen går och hämtar min katt från sin fåtölj, har man inte medvetet "tagit" någon annans egendom då? Hon öppnar sin dörr för att locka in eller släppa in katten och jag måste be om att få tillbaka min katt. Hur kan man tex bevisa att katten går in frivilligt? Finns det något man kan göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga undrar du vad man kan göra för att få grannen att sluta släppa in och mata din katt, samt om det grannen gör kan anses vara olaglig.

Rent juridiskt finns det inget som hindrar din granne från att mata eller släppa in din katt oavsett hur du känner kring det. En katt anses vara lös egendom vilket innebär att om grannen skadar katten med uppsåt kan denne bli skadeståndsskyldig, och om grannen tar din katt med uppsåt att behålla den kan göra sig skyldig till stöld (2 kap. 1 § skadeståndslagen och 8 kap. 1 § brottsbalken). Man bör dock ha i åtanke att katter (med undantag för vissa raskatter) sällan anses ha något ekonomiskt värde, utan endast känslomässigt värde och därför kan ersättning bli svårt att kräva.

I detta fall beskriver du att katten delvis går in frivilligt men också att grannen lockar in katten så att den är borta i flera dagar eller veckor. En utekatt har rätt att röra sig fritt så länge den inte skapar olägenhet för grannarna. Men om grannen stänger in katten, utan att ha uppsåt att behålla den, kan det röra sig om egenmäktigt förfarande. Vid brottsliga förfaranden ska en polisanmälan göras.

Sammanfattningsvis, är det enklaste om du håller din katt inomhus, eller under uppsikt om det rör sig ute, för att säkerställa att den inte går in hos grannen. Det är inte brottsligt att släppa in och mata en katt så länge katten rör sig fritt och kan lämna när den vill. Om det är så att grannen stänger in katten hos sig kan det eventuellt röra sig om egenmäktigt förfarande eller stöd (om grannen tänker behålla katten). Båda brotten ska isåfall polisanmälas och utredas för att en påföljd ska bli aktuell.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sophie CronenbergerRådgivare