FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/10/2022

Får min granne lägga kompost mot mitt staket?

Min granne har lagt ett träd hög mot mitt staket på hans sidan. Är det ok, och hans kompost ligger precis mot min staket. Är det on?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att det rör sig om att högen ligger mot staketet men inte på din tomt.

När det kommer till nyttjande av egen tomt så gäller det att ändå ta skälig hänsyn till dig som granne (3 kap. 1 § Jordabalken). En välskött kompost som inte bidrar med onormal lukt eller liknande har däremot generellt ansetts vara okej.

Om komposten bidrar med onormal lukt eller drar till sig skadedjur kan du dock anmäla det till din kommun, däremot är det bästa alternativet oftast att prata med grannen och komma överens om en lösning som fungerar för er båda.

Om det skulle leda till skada på ditt staket så kan det röra sig om skadegörelse enligt 12 kapitlet 1 §, för det krävs uppsåt. Uppsåt inkluderar om din granne är likgiltig till att ditt staket skadas och inte ser det som en anledning att flytta sin kompost. Om det rör sig om vårdslöshet är det fortfarande möjligt att få skadestånd för att ersätta skadan (2 kap. 1 § Skadeståndslagen). I sådant fall skulle du kunna ersättas kostnaden för reparation eller liknande (5 kap. 7 § Skadeståndslagen).

Jag hoppas att du fick svar på din fundering.

Vänligen,

Lin

Lin ToftRådgivare