FrågaARBETSRÄTTRast 29/04/2021

Får min arbetsgivare införa rökförbud?

Kan jag bli sparkad på mitt jobb om jag röker i mina arbetskläder på raster? Jag jobbar i en livsmedelsbutik, min chef sa att vi inte får det. Får det finnas rökförbud alltså?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En arbetsgivare kan införa ordningsregler under arbetstid. Detta, eftersom hen har rätt att leda och fördela arbetet på arbetsplatsen. Att din arbetsgivare har valt att besluta om rökförbud är en ordningsregel som hen får besluta om. Det kan också vara så att arbetsgivaren har valt att bestämma om rökförbud på grund av hens skyldighet att säkerställa en god arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen.

Observera dock att det är skillnad på paus och rast i dessa tillfällen. En paus är ett kortare uppehåll, som ofta ingår i arbetstiden och arbetsgivaren kan därför bestämma om ordningsregler under arbetstiden så som exempelvis rökförbud. När det kommer till raster, så är dem lite längre och räknas ofta inte in i arbetstiden, som exempelvis lunch. Om rasten inte ingår i arbetstiden innebär det i princip att arbetsgivaren inte kan bestämma. Det är därför viktigt att du observerar om dina raster ingår i arbetstiden eller inte. I kollektivavtalet kan det nämligen vara avtalat om ett så kallat måltidsuppehåll, sådana uppehåll räknas in i arbetstiden (16 § arbetstidslagen).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare