Får man vara tjänstledig i 3 mån?

Har man rätt att få tillbaka sin gamla tjänst när man varit tjänstledig i 3 månader? Har man rätt till samma tjänstgöringsgrad?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid tjänstledighet finns det olika bestämmelser som reglerar förfarandet beroende på vad man varit tjänstledig för. Det återfinns alltså inget enhetligt svar på denna fråga utan lagen ser olika ut beroende på om du exempelvis varit tjänstledig för att vårda en anhörig eller för att du ska studera.

I frågan framgår det inte för vilken anledning du har varit tjänstledig och det är därför svårt att ge ett konkret svar. Däremot så kan jag rekommendera dig att söka ledning i ditt kollektivavtal om det finns ett sådant på din arbetsplats, då svar på dessa typer av frågor brukar kunna återfinnas där.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare