Får man vara gift och samtidigt ha ett särboförhållande med någon annan?

Kan man vara gift med en kvinna medan man är särbo med en annan?

Enkel sagt att ha förhållande med två kvinnor och tjejer?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på frågan kommer äktenskapsbalken (ÄB) och brottsbalken (BrB) att tillämpas.

Är det lagligt att vara gift med en kvinna eller man samtidigt som man är särbo med en annan kvinna eller man?

Det finns ingen lag som förbjuder att en make eller en maka har ett förhållande med någon annan utanför äktenskapet. Att ha ett särboförhållande med någon annan är därför inte förbjudet enligt lag.

Däremot får den som är gift eller är partner i ett registrerat partnerskap inte ingå ett nytt äktenskap. Det existerande äktenskapet eller registrerade partnerskapet betraktas då som ett äktenskapshinder (2 kap. 4 § ÄB). Om någon som redan är gift lyckas ingå ett nytt äktenskap trots att det föreligger ett äktenskapshinder, kan den personen dömas för brottet tvegifte till böter eller fängelse i högst två år (7 kap. 1 § BrB).

Sammanfattning

Det är inte olagligt för en gift man eller kvinna att ha förhållande med en annan person utanför äktenskapet. Däremot är tvegifte olagligt i svensk rätt. Om en person är gift och vill ingå äktenskap med någon annan krävs en skilsmässa.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare