FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/07/2021

Får man ta bort grenar på en grannes träd som växer in på en tomt?

Hej. På min granntomt står två jätte stora träd 2 till 5 meter ifrån min tomt gräns. Mot hösten måste jag ta hand om gigantiska mängder löv som kommer från dessa träd. Jag är innerligt trött på att ta hand om andras skräp. Jag har pratat med de att ta bort grenarna som hänger över min tomt utan resultat. Jag har ingenstans att göra mig av med löven. Är det brottslig att lägga de krattade löven på tomten där de kommer ifrån?

Mvh hälsningar

En besviken granne

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Kortfattat, så har du rätt att ta bort de grenar som växer över på din tomt om de orsakar dig olägenhet, dock måste du först informera din granne om detta och ge denne en chans att själv ta bort dem innan du själv får göra något. Jag skulle inte heller rekommendera att du lägger över löven hos grannen, utan avvakta istället tills du har möjlighet att ta bort grenarna helt, då detta borde åtgärda problematiken.

Jordabalken

Mycket av lagarna som reglerar förhållanden mellan grannar och fastighetsförhållanden behandlas i Jordabalken. I ditt fall finns det ett relevant lagrum som stadgar att om ett träds grenar (din grannes träd) växer över en tomtgräns och orsakar olägenhet så får fastighetsägaren (du i detta fallet) ta bort dessa. Din granne ska dock först ges möjlighet att själv vidta åtgärder om ett borttagande kan väntas ge betydande skada för denne, (3 kap. 2 § Jordabalken). Att du behöver ta hand om alla löv som faller från din grannes träd borde troligen kunna anses vara en olägenhet vilket ger dig rätt att kräva att din granne ska ta bort grenarna, eller om din granne vägrar att göra detta inom en viss tid så kan du själv få ta bort grenarna. En rimlig tid du bör ge grannen att vidta åtgärder kan vara cirka tre till sex månader. Görs inte detta bör det vara fritt för dig att själv kapa inträngande grenar och rötter. Du nämner i din fråga att du redan pratat med dina grannar om att ta bort grenarna, tidsfristen på hur länge grannarna har att ta bort grenarna själva bör alltså löpa från den första gången som du framförde din begäran till grannarna.

Endast gren och rot får tas bort

En viktigt sak att tänka på är dock att lagen endast nämner att man endast får kapa "gren" och "rot". En stam som hänger över en tomtgräns får man inte röra och man får inte heller ta bort rötter och grenar på ett sådant sätt att trädet dör av ingreppet. Att kapa en grannes grenar bör alltså göras med stor försiktighet. Skulle träden dö som resultat av ett ingrepp kan det innebära att man blir ersättningsskyldig (2 kap. 1 § Skadeståndslagen). Att på eget initiativ vidta åtgärder kan även innebära en brottslig handling i form av egenmäktigt förfarande eller skadegörelse, som kan resultera i böter eller i extrema fall fängelse, (8 kap. 8 § och 12 kap. 1 § Brottsbalken).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare