FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/04/2020

Får man ta bort grannars växter som växer över tomtgränsen?

Hej våran granne har stora gran töjor ca 9 st jätte höga och stora som är planterade på deras tomt och växer mot våran garage uppfart, töjorna växer upp på garage taket och vi har fått vatten skada då brunnen blivit täckt av barr och grenar även bilen blir repad då vi kör in och ut då grenarna står i vägen ... grannen säger att han inte bryr sig utan det är vi som måste fixa hans stora töjor. Jag vill inte göra hans jobb ... hur är reglerna och vad kan jag göra ?? Tacksam för snabbt svar .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om rättsförhållanden mellan grannar finns i 3 kap jordabalken (JB). I 3:1 JB stadgas att var och en vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ska ta skälig hänsyn till omgivningen. I 3:2 JB slås sedan fast att ifall grannens växter tränger in på fastigheten bredvid, får ägarna till den fastigheten ta bort växterna om de medför olägenhet. Grannen måste dock först givas möjlighet att själv ta bort växterna om det kan antas medföra olägenheter för honom att växterna tas bort. Enligt praxis bör man vänta cirka sex månader mellan att man ber grannen att åtgärda problemet och att man själv tar bort växterna som växer över tomtgränsen.

I ert fall verkar det som att ni har pratat med er granne om att växterna medför olägenheter för er och att ni vill att han tar bort dem. Ni har därmed givit grannen möjlighet att själv åtgärda problemet, vilket han inte har gjort. Det medför att ni lagligen själva kan ta bort den del av växterna som växer in på er fastighet efter skälig tid. I detta fall rekommenderar jag er därför att ni själva tar bort den del av växterna som växer över tomtgränsen. Det finns inget lagstöd för att ni ska kunna tvinga grannen att själv ta bort de störande delarna av växterna.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare