FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet24/07/2018

Får man sätta upp en grind på en väg med servitut?

Hej vi avser att sätta upp en grind utan lås till våran jordbruksfastighet. Över vår gård har en granne servitut att nyttja vägen över vår gårdsplan för att komma till deras fastighet. De motsätter sig nu våra planer på en grinds uppförande som avser att hindra obehörig motortrafik till vår gårdsplan. Vägen är enskild och har inte statsbidrag. de har även tillgång till en ytterligare infart till deras fastighet som inte går över vår tomt men innebär en liten omväg för dem.

Så min fråga är helt enkelt har vi rätt att uppföra en grind som de enkelt kan öppna och åka igenom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett servitut utgör ett rättsförhållande mellan två fastigheter. Genom servitutsupplåtelsen knyts till den ena fastigheten (den härskande fastigheten) en rätt att nyttja den andra fastigheten (den tjänande fastigheten) på visst sätt. En allmän servitutsrättslig princip – som kommer till uttryck i 14 kap. 6 § första stycket jordabalken – är att ägaren av den härskande fastigheten ska utöva servitutet så att den tjänande fastigheten inte betungas mer än nödvändigt. I detta ligger en generell begränsning i servitutets innehåll, vilken får betydelse för såväl avtalsservitut som officialservitut; om upplåtelsen ger utrymme för flera alternativa sätt att tillgodose servitutsändamålet, kan den härskande fastighetens ägare inte välja fritt mellan alternativen utan kan tvingas att hålla sig till det för den tjänande fastigheten minst betungande alternativet.

Den generella regeln ovan ger knapp vägledning för att lösa din fråga. För att göra en bedömning om det får ställas ett hinder på vägen, som begränsar den härskande fastigheten, behöver vi titta på ett antal saker. För det första i själva servitutsupplåtelsen. Om det exempelvis framgår i den att en grind får uppföras så står det klart att just det får göras. Jag utgår dock ifrån att det inte finns några sådana begränsningar inskrivna eftersom då skulle du antagligen inte ställt frågan. Vidare måste det göras en bedömning om hindret hindrar den härskande fastigheten att nyttja servitutsrätten och vilka olägenheter hindret medför. Samt så måste hindret ha ett legitimt behov.

Det finns ett vägledande avgörande från Högsta domstolen om hur den bedömningen ska göras (2018-03-28 T 1857-17). Målet gällde en kommun som hade uppfört en grind för sin ridskoleverksamhet. Den härskande fastigheten invände att grinden begränsade dennes rätt att nyttja servitutet. Högsta domstolen kom fram till att hindret skulle tillåtas med beaktande av följande.

- Grinden stängdes endast en kortare tid (3 ggr per dag á 15 minuter)

- Det fanns alternativa vägar för den härskande fastigheten att använda

- Avspärrningarna var nödvändiga för att hästarna effektivt och trafiksäkert skulle kunna passera över vägen.

Jag kan inte svara med absolut säkerhet om grinden, i en eventuell tvist, kommer anses tillåten eller inte. Men bedömningen kommer att göras precis som Högsta domstolen gjorde. Om det inte står att uppförandet av ett hinder skulle vara tillåtet i själva servitutsupplåtelsen, och grinden ska vara stängd hela tiden, samt att syftet är att hindra obehörig motortrafik, så tror jag INTE att grinden kommer anses tillåten. Det enda som jag ser talar för att ni ska få uppföra en grind är att den härskande fastigheten har en alternativ väg att komma fram till sin fastighet. Men jag ser inte det som ett tillräckligt tungt vägande skäl för att ni ska få uppföra grinden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare