Får man sätta in en tvättmaskin i en hyreslägenhet?

Hej. Jag undrar om jag har rätt till en tvättmaskin i min hyreslägenhet? Jag bor högst upp och har svårt att gå pga sjukdom. Har problem att gå till tvättstugan då den ligger i källaren.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler rörande hyreslägenheter hittar du i 12 kap. jordabalken (JB), även kallad hyreslagen.

Som hyresgäst har du rätt att på egen bekostnad måla, tapetsera och utföra andra jämförliga åtgärder utan att först fråga din hyresvärd om lov. Minskar du värdet på lägenheten så ska dock hyresvärden få ersättning för det (12 kap. 24a § första stycket JB). Exempel på jämförliga åtgärder har angetts i lagens förarbeten och kan vara "montering av persienner, kakelsättning i kök och våtutrymmen, utbyte av golvlister, inläggning av heltäckande mattor på linoleumgolv, utbyte av innerdörrar eller vred till sådana och uppsättning av träpanel i hallar eller rum". En hyresgäst får inte utföra några större ingrepp i lägenheten som att ändra planlösningen genom att ta bort en vägg, byta ut den fasta köksinredningen eller bygga om ett rum till bastu.

Att sätta in en tvättmaskin kan anses hamna någonstans mittemellan vad man som hyresgäst har rätt att göra och inte har rätt att göra. En installation av tvättmaskin brukar vara tillåtet, men du bör fråga din hyresvärd om lov innan du sätter in en. Ibland är inte vattenledningar anpassade för en tvättmaskin eller så klarar inte badrummet av en tvättmaskin på grund av andra anledningar. Det är du som hyresgäst som själv får bekosta tvättmaskinen och installationen bör även utföras fackmannamässigt, dvs. att en kunnig person installerar den.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna UllerholtRådgivare