Får man sälja sin bostadsrätt utan den andre makens tillstånd?

Får man sälja sin bostadsrätt utan fruens tillstånd? Parterne är gifta men det är

makan som äger bostadsrätten? Parterne har en sag hoss familjerättan och står inne med skilmissen...

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret beror på om bostadsrätten är enskild egendom eller giftorättsgods. Svaret beror också på om bostadsrätten är er gemensamma bostad eller inte. Jag ska nedan förklara vad som gäller.

Reglerna i lagen äktenskapsbalken säger såhär:

Om ni båda bor i bostadsrätten är utgångspunkten att den ene maken inte får sälja bostadsrätten utan den andre makens samtycke (äktenskapsbalken 7:5). Detta gäller dock bara om bostadsrätten är giftorättsgods.

Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom (äktenskapsbalken 7:1). Enskild egendom är sådant som till exempel till följd av ett äktenskapsförord ska vara enskild (äktenskapsbalken 7:2).

Om bostadsrätten är en makes enskilda egendom behöver den maken alltså inte den andra makens samtycke för att sälja bostadsrätten (äktenskapsbalken 7:5).

Sammanfattning

Den ena maken behöver samtycke av den andra maken för att sälja, om bostadsrätten är:

1. er gemensamma bostad, och

2. utgör giftorättsgods

Motsatsvis behöver maken som äger bostadsrätten alltså inte samtycke av den andra maken om bostadsrätten inte är er gemensamma bostad och/eller inte utgör giftorättsgods.

Har in juridisk hjälp?

Vid familjerättsliga frågor kring skilsmässa och äktenskapsförord kan det vara bra att anlita en jurist. Ni tillsammans eller du själv är välkomna att höra av er till mina duktiga kollegor här på Lawline om ni behöver mer hjälp. Ni kan nå dem på nummer 08-533 300 04, och ni kan även boka tid med en jurist direkt på hemsidan.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare