FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/04/2021

Får man prick i registret vid ringa narkotikabrott?

Hej

Om man har blivit tagen av polisen av misstänkt för droger och lämnat prover där det visat positivt. Sedan man fått straff i böter form men inget fängelsestraff.

Frågan är om detta kommer synas på registerutdrag?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga undrar du om böter för ett narkotikabrott syns i belastningsregistret.

Bestämmelser för brottsregistret finns i Lag (1998:620) om belastningsregister.

Påföljden för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse högst sex månader (2 § narkotikastrafflag). Om du blir dömd till böter för ringa narkotikabrott kommer denna uppgift att synas i ditt belastningsregister. Uppgifter om böter gallras fem år efter domen eller beslutet (17 § p. 9 lag om belastningsregister). Du får alltså en "prick" i belastningsregistret om du döms till böter för ringa narkotikabrott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sophie CronenbergerRådgivare