FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet11/05/2022

Får man neka besökare när man samäger en fastighet?

Om jag äger 50% av en fastighet och min före detta äger den andra halvan men tar dit folk som jag inte vill ska vara där har jag rätt att neka detta?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av omständigheter

Jag kan inte riktigt tyda vad du menar med “före detta”. Är det din före detta make eller sambo? För att svara på din fråga kommer jag utgå från att ni inte har gjort en bodelning enligt ÄktB:s bestämmelser om ni varit makar eller bodelning enligt SamboL om ni varit sambos. Då skulle nämligen egendomen varit uppdelad redan.

Därmed kommer jag i mitt svar utgå från  ett sådant förhållande att ni båda har äganderätt i fastigheten. Om du har kompletterande information om det precis nämnda så får du gärna skicka in mer frågor till oss på Lawline!

Kort svar på frågan

Ja du har rätt att neka, men det finns risker med detta som jag förklarar nedan.

Långt svar på din fråga

Avtal

Om ni har något avtal gällande samägandet av fastigheten går det före den utredning jag nedan kommer göra. Exempelvis om ni har ett avtal där det står att vardera person får välja vem de än vill att ta till fastigheten så gäller det. Avtal kommer även återkomma nedan.

Vilken lag som gäller och vad innebär ägandeförhållandet?

När två personer tillsammans äger en fastighet blir lagen om samäganderätt tillämplig. Det innebär också att ni anses äga lika stor del av fastigheten (1§ lag om samäganderätt). När det gäller förfogande över fastigheten krävs alla delägares samtycke (2§ lag om samäganderätt). Detta betyder att ja du har rätt att neka.

En möjlig konsekvenser av att neka - god mans inflytande

Däremot kommer detta med konsekvenser då om din före  detta inte tycker du är rimlig kan hen göra en ansökan till rätten om att en god man ska ta hand om och använda fastigheten under en tidsperiod (3§ lag om samäganderätt). Då kommer den gode mannen ta hand om fastigheten på bästa sätt (4§ lag om samäganderätt). Detta förordnande kan upphöra tidigare än den utsatta tidsperioden om ni kommer överens om vilka som ska få befinna sig där i form av att båda vill återgå till att ta hand om och använda fastigheten. Det kan även upphöra genom att båda två meddelar rätten att den har blivit såld eller att en delägare har köpt ut den andra (5§ lag om samäganderätt)

En annan möjlig konsekvens av att neka - sälja fastigheten

Båda två av er kan ansöka hos rätten att sälja fastigheten på offentlig auktion (6§ lag om samäganderätt)

Det finns dock två hinder för detta. Det första är ett avtal som försäljningsförbud (6§ lag om samäganderätt och NJA 1991 s 597 enligt HD). Det andra är att synnerliga skäl kan hindra någon av er att sälja, exempelvis om barn är inblandade. I ett annat fall från HD så ansågs synnerliga skäl vara av social natur och att om barns sociala krets eller skolgång kan påverkas får man inte sälja ( NJA 1979 s 562). I ett annat fall från HD så hindrade en riskerad negativ påverkan för ett utvecklingsstört barn samägarna att sälja fastigheten (NJA 1974 s 490).

Så om inget av hindrena är uppfyllt kan fastigheten säljas på auktion.

Sammanfattning och tips

Så ja du har en möjlighet men risken är att fastigheten blir såld. Det enklaste verkar vara att sälja fastigheten då ni inte kommer överens om vilka som ska få befinna sig där.

Carl MalmströmRådgivare