Får man lön om man endast deltar på introduktionsdagen?

Hej! På min arbetsplats har vi annonserat om ledig tjänst som vikarie. Vi fick en ansökan av en tjej som påstod att hon är arbetslös och kan jobba när som helst när vi behöver personal. Hon rekryterades till jobbet och fick komma på en introduktionsdag. Bara fyra dagar efter introduktionsdagen fick vi reda att hon hade blivit erbjuden ett jobb på en annan arbetsplats och är därmed inte längre intresserad att jobba hos.

Min arbetsgivare och hon har inte talat om någon lön för introduktionsdagen och på arbetsplatsen har vi inte kollektivavtal. Är arbetsgivare skyldig enligt lag att betala ut lön för de timmar hon jobbade under introduktionsdagen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har inkommit med din fråga till oss på Lawline.

Jag tolkar din formulering som att personen i fråga genomfört en introduktionsdag, och därefter sagt upp sig med omedelbar verkan.

Om anställningsavtal

Så fort personen i fråga "rekryterades" hos er ingicks ett anställningsavtal, men detta börjar inte löpa förens den avtalade "första dagen på jobbet" har inträffat. I detta avtal är det allmänt vedertaget att lön ingår, om inte annat uttryckligen avtalats. Anställningsavtal behöver inte vara skriftliga, och anses ingångna då ni gett henne besked om anställningen. Att "provjobba" gratis finns inte heller. Man kan vara provanställd, men detta arbete är avlönat (6 § anställningsskyddslagen). Din arbetsgivare strider således mot avtalet ifall lön inte utbetalas, ifall denna "introduktionsdag" var tänkt som första dagen på jobbet. Om introduktionsdagen i stället var tänkt som ett välkomnande inför att personen i fråga skulle börja jobba vid ett senare datum, behöver din arbetsgivare inte betala ut lön.

Slutsats

Slutsatsen blir således att hon har rätt till lön ifall detta var hennes första dag på jobbet. Om det endast var ett välkomnande inför att hon skulle börja jobba vid ett senare datum kan nog inte anställningsavtalet anses ingånget till fullo, vilket resulterar i att hon inte är löneberättigad.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare