FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/12/2017

Får man låna ut sin jordbruksmark?

Får man låna ut sin jordbruksmark till vem som helst utan att anmäla detta? Om vi är två lantbrukare, får vi då låna ut varandras mark eller finns det några restriktioner kring detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Det vanligaste är att man arrenderar marken till någon annan, och då kan det vara bra att skriva ett avtal över vad som gäller. Detta är emellertid är inget som Jordbruksverket lägger sig i, utan det är då mellan er två. Det är heller inget som behöver anmälas på något sätt.

Det är bara en person som kan söka stöd på marken och det är den som är ansvarig för att den sköts enligt tvärvillkoren. Detta gäller oavsett vem som äger marken.

Om stödrätter är inblandade så går det även att hyra ut dessa, och den överföringen görs på Jordbruksverkets hemsida via Mina sidor eller på blankett i samband med att SAM-internet öppnar för ansökningar.

Med vänlig hälsning

Stina JanssonRådgivare