Får man lägga upp ett privat meddelande på Facebook?

Hejsan Ifall jag får ett meddelande på FB från en person som kommenterar något jag har skrivit på min FB sida eller i nån debattråd, finns det något som hindrar att jag lägger ut det meddelandet på min FB-sida eller i debattråden.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nej, som huvudregel finns inget hinder för att lägga upp ett privat meddelande på Facebook. Möjliga undantag skulle kunna vara om meddelandet i sig innebär exempelvis förtal (sprider missaktande uppgift om annan) eller hets mot folkgrupp eller är skyddat av upphovsrätt (skulle det kunna vara om det är frågan om ett lite längre debattinlägg). Innehåller meddelandet personuppgifter kan man också behöva titta på personuppgiftslagen. Eftersom jag inte vet hur meddelandet i det här fallet ser ut är det dock svårt att göra någon mer precis bedömning. Som huvudregel finns dock som sagt inte något hinder.

Hör gärna av dig om du undrar över något mer.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare