Får man krossa en bilruta i en nödsituation?

Hej! Nu när det snart är sommar och många lämnar sina husdjur i sina bilar undrar jag om det är olagligt att slå sönder en bilruta för att för att få ut djuret om man vet att det gått lång tid och djuret ser utmattat ut?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skadegörelse

Att slå sönder en bilruta kan klassas som skadegörelse (12 kap. 1 § Brottsbalken [BrB]). Det är ett brott och alltså en olaglig handling.

Ansvarsfrihetsgrunden nöd

Det finns så kallade ansvarsfrihetsgrunder (24 kap. BrB) som innebär att man i vissa situationer kan frias från ansvar för ett brott. I fallet som du beskriver kan det vara fråga om ansvarsfrihetsgrunden nöd är aktuell.

Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt intresse som skyddas av rättsordningen (24 kap. 4 § andra stycket). En gärning som begås i nöd är enbart brottslig om det med hänsyn till faran, den möjliga skadan och andra omständigheter är oförsvarlig.

Om man krossar rutan för att rädda livet på en hund går det absolut att tänka sig att bestämmelsen om nöd är tillämplig. Det görs dock en bedömning utifrån varje enskilt fall.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Nilufer NouriRådgivare