Får man köra rattfull i en nödsituation?

Ponera följande, julfirandet befinner sig uppe till fjälls en och en halv timme från närmaste sjukhus, alla har druckit glögg och är något berusade när farmor faller ihop, farmor som har hjärtproblem har troligtvis fått en hjärtattack och behöver akut hjälp, men ambulanshelikoptern är i Luleå ca 3h bort och närmaste ambulans har som sagt 1.5h det innebär att det snabbaste farmor kan få hjälp är 3h, då är min fråga följande skulle det kunna vara juridiskt försvarligt att i detta fall framföra ett fordon onykter för att på så sätt halvera tiden för farmor genom att möta ambulansen halvvägs.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns flera s.k. ansvarsfrihetsgrunder som kan göra att man undgår ansvar för sitt brott. Några exempel är nödvärn (självförsvar), nöd och samtycke. I ditt fall är nöd den ansvarsfrihetsgrund som hade kunnat användas (24 kap. 4 § BrB).

Nöd kan utesluta ansvar för t.ex. rattfylleri om det förelegat fara som hotat liv och agerandet med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt inte är oförsvarlig. Alltså får man inte göra vad som helst bara för att det förelegat en nödsituation. Ditt agerande behöver väga tyngre än faran du utsätter andra för genom att köra alkoholpåverkad. Saker så som berusningens grad, längden på körsträckan och hur akut din farmor behöver vård kan påverka den bedömningen. Värt att notera är att denna ansvarsfrihetsgrund är tänkt att användas i undantagssituationer där handlingen varit framtvungen av situationen.

Om ditt agerande, att köra rattfull, är oförsvarligt kan det ändå tas hänsyn till senare i processen som en förmildrande omständighet vid bedömningen av straffvärdet och du kan då få ett mildare straff (29 kap. 3 § BrB).

Sammanfattningsvis finns det möjlighet att undgå ansvar för rattfylleriet för att rädda din farmor genom att få henne till vård betydligt snabbare. Det är dock upp till domstolen att ta ställning till om det agerande var oförsvarligt men hänsyn till omständigheterna i fallet. Eftersom jag inte vet mer om eventuella omständigheter är det svårt för mig att tydligt ta ställning till frågan men jag hoppas du fått lite klarhet i saken!

God fortsättning!

Med vänlig hälsning,

Mikaela KronmannRådgivare