Får man jobba på två olika jobb?

Hej! Hamnat i ett dilemma. Jag som anställd på mitt nuvarande jobb tänkte ta semester för att kunna jobba på ett helt annat jobb ett tag. Tänker typ 3-4 månader. Detta vill jag göra antingen nästa sommar eller en annan period, men förmodligen under sommaren då jag har vanlig semester som jag har rätt till. Det är väl inte något som påverkar min nuvarande anställning, eller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga!

Enligt 4 § semesterlagen har arbetstagare i Sverige rätt till 25 dagars betald semester under ett semesterår. Däremot finns det även möjlighet till att förhandla om förmånligare regler genom kollektivavtal eller andra överenskommelser. Syftet med semester är du ska vara ledig för att kunna vila och återhämta dig, men du kan inte hindras från att spendera semestern genom att till exempel jobba. En anställd har alltså rätt att spendera sin semester utan begränsningar från arbetsgivaren.

Det förekommer inte några bestämmelser som hindrar en arbetstagare från att arbeta hos en annan arbetsgivare under sin semester eller från att ha flera olika anställningar. De förutsättningar som hindrar en arbetstagare från att ha flera anställningar kan istället regleras av anställningsavtal och eventuellt kollektivavtal. Det finns även vissa avtal som innehåller en konkurrensklausul exempelvis, som då anger att en arbetstagare inte får anställas hos ett konkurrerande företag. Då det inte framgår vad för typ av jobb detta gäller så vill jag även upplysa dig om att ifall anställningen avser jobb inom offentlig sektor, så finns det däremot bestämmelser i lagen om offentlig anställning kring vad som gäller. Där framgår det av 7 § att en arbetstagare inte får ha en anställning som kan rubba förtroendet för hans eller någon annans arbetstagares opartiskhet i arbetet eller som kan skada myndighetens anseende.

Sammanfattning

En anställd har rätt till att få spendera sin semester hur hen vill, arbetsgivaren får inte begränsa denne. Förekommer det däremot en klausul i anställningsavtalet/kollektivavtalet som hindrar anställning hos annan arbetsgivare under semester, kan arbetstagaren alltså tvingas avstå från en ytterligare anställning. Rör det däremot sig om om anställning inom offentlig sektor ska bestämmelserna i lagen om offentlig anställning följas.

Om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare