FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/03/2022

Får man jobba hos annan arbetsgivare under sin uppsägningstid när man även har semester under samma tid?

Jag har sagt upp mig från min tjänst och har 3 månaders uppsägningstid vilken jag avslutar med 4 veckors betald semester. Får jag arbeta som tex timvikarie hos en annan arbetsgivare under semestern?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så kommer du fortfarande vara på den sista månaden av uppsägningstiden när du har dina fyra veckors semester och att din uppsägningstid och semester således kommer att utgå samtidigt.

Du har en lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare

Du kommer att sluta att vara anställd hos arbetsgivaren först efter att uppsägningstiden gått ut (Lag om anställningsskydd 4 § 2 st. första meningen). Alltså kommer du att vara anställd hos arbetsgivaren under din semester. Detta är av stor vikt eftersom så länge man är anställd hos en arbetsgivare har man en så kallad lojalitetsplikt, denna innebär att du bland annat måste sätta din arbetsgivares intressen framför dina egna. Lojalitetsplikten är en del av anställningsavtalet och att bryta mot denna kan resultera i att arbetsgivaren har rätt att säga upp eller avskeda dig (Lag om anställningsskydd 7 § och Lag om anställningsskydd 18 §).

I din fråga så finns det inte tillräckligt med information för att avgöra hur allvarligt brottet mot lojalitetsplikten skulle vara om du jobbade hos en annan arbetsgivare eftersom det beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Till exempel ser Arbetsdomstolen allvarligare på fall där man tar jobb hos en annan arbetsgivare som bedriver konkurrerande verksamhet med din nuvarande arbetsgivare.

Sammanfattning och mina råd till dig

Om du jobbar hos en annan arbetsgivare under din semester så kan det innebära ett brott mot lojalitetsplikten. För att göra en mer uttömmande utredning kring detta krävs mer information kring omständigheterna i ditt fall. Jag avråder dig dock särskilt från att ta anställning hos en konkurrerande verksamhet under din semester.

Jag hade rekommenderat dig att fråga din nuvarande arbetsgivare om du får tillåtelse att jobba på det andra jobbet under din semester. Din arbetsgivare kan vara medgörlig och gå med på att avsäga sig sin rätt enligt din lojalitetsplikt i detta fall.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Isaac JurisRådgivare