Får man hyra flera lägenheter samtidigt?

Hej! Om man bor i en bostad, hyreslägenhet och vill hyra en till, en mindre närmare arbetsplatsen, får man enligt folkbokföringen vara skriven på en och ändå hyra den andra trots att man inte är skriven på den?

Enligt lagen, måste jag säga till den nya hyresvärden för den lilla övernattningsbostaden att jag kommer fortsatt ha kvar den större lägenheten där jag huvudsakligen bor?

Kan jag som förälder hyra en till lägenhet i framtidssyfte för min son som blir 18 år nästa år, hur ser man på detta utifrån lagar och regler?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel är det inte olagligt att inneha flera lägenheter med hyresrätt samtidigt. Du behöver endast vara folkbokförd på den adress som du bor på, alltså den adress där du tillbringar din dygnsvila (6-7 § folkbokföringslagen).

Trots att det inte är olagligt att hyra två eller fler lägenheter, riskerar du att ditt hyreskontrakt blir uppsagt av din hyresvärd, i det fall hyresvärden får reda på du faktiskt inte bor i lägenheten och dessutom är skriven på en annan adress. Detta kan bero på hyresvärdens enskilda regler. Däremot kan du med hyresvärden undersöka möjligheten att hyra ut din nuvarande lägenhet till någon i andra hand.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare