FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/09/2017

Får man ha två anställningar vid konkurrerande verksamheter samtidigt?

Min fru jobbar på ett hemtjänstföretag i Stockholm, hon är anställd 50% och får hela tiden kämpa för att få mer tid att jobba.

Hon har därför sökt andra jobb inom samma bransch då hon gillar arbetsuppgifterna och är utbildad för just denna typ av arbete, hennes nuvarande arbetsgivare har nu dock sagt att hon INTE får jobba hos den andra arbetsgivaren och att hon kommer få sparken om hon gör det.

Jag tror inte det står något i hennes anställningsavtal att hon inte får jobba på något annat företag.

Till detta hör också att min fru hela tiden frågar om mer arbetstid, men hon får väldigt sällan något extra, detta trots att hon i god tid meddelar att hon vill jobba, hennes arbetskamrater får dock väldigt mycket extra tid för att de är bättre vän med samordnaren på det företaget.

Vad har min fru för rättigheter här?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det är viktigt att vända sig till din frus anställningsavtal och även se över eventuella kollektivavtal på arbetsplatsen.

Konkurrensklausuler är vanliga på arbetsmarknaden och det finns stor risk för att din frus individuella anställningsavtal eller kollektivavtal innehåller en sådan. Klausulerna gäller om de är upprättade på ett giltigt sätt enligt avtalslagen.

Oavsett om det finns en konkurrensklausul i anställningsavtalet eller inte så råder det en underförstådd lojalitetsplikt mellan din fru som arbetstagare och hennes arbetsgivare. Den är underförstådd och gäller alltså alltid, oavsett hur avtalet ser ut och är utformat. Lojalitetsplikten inkluderar, men är inte begränsad till, att man inte får bedriva konkurrerande verksamhet mot sin arbetsgivare och med största sannolikhet är det den (om det saknas klausuler i anställningsavtal och kollektivavtal) som hennes arbetsgivare hänvisar till. Jag skulle säga att din fru inte får arbeta på två sådana företag samtidigt.

Om din fru misstänker att hon särbehandlas i utdelningen av timmar utöver avtalat i anställningsavtalet kan det vara en god idé att ta kontakt med den fackförening som har kollektivavtal på arbetsplatsen så får de sätta sig ner med arbetsgivaren och utreda om något sådant föreligger.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare