FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/04/2020

Får man göra praktik längre än sex månader i följd?

Hej! Jag undrar hur länge man får arbeta på ett privat bolag som obetald praktikant, förutsatt att båda parter är överens? Är det 6 månader eller gäller detta bara om man går via arbetsförmedlingen. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det är tillåtet är göra praktik längre än sex månader.

En praktiks längd kan variera. Som du har skrivit i din fråga, stämmer det att praktik som görs via Arbetsförmedlingen får vara under max sex månader. Hur lång en praktik får vara beror på den instans som förmedlat praktiken. Om praktiken däremot inte förmedlats genom någon instans, utan man har fixat praktiken på egen hand, finns det ingen gräns för hur lång praktiken får vara. Då är det snarare fråga om en överenskommelse om ideellt arbete.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare