Får man gifta sig i Sverige trots man fått utvisning som asylsökande?

På eran sida finns en besvarad fråga: Kan man gifta sig trots att man fått utvisning som asylsökande? Gäller det svaret fortfarande, dvs att man Helst ska uppvisa intyg från hemlandet för att få gifta sig.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag antar att svaret du refererar till är detta, det går alltså att läsa om via länken. Din fråga är om man kan gifta sig trots att man fått utvisning som asylsökande och om det tidigare svaret hos Lawline fortfarande gäller.

Det korta svaret är ja, svaret gäller fortfarande. Jag kommer ändå att redogöra för reglerna igen genom att använda mig av Äktenskapsbalken (ÄktB).

Det finns tre stycken hinder för att få ingå äktenskap i Sverige: Någon av makarna är under 18 år, enligt 2 kapitel. 1 § ÄktB. Någon av makarna är gift sedan innan enligt 2 kapitel. 4 § ÄktB. Makarna är i för nära släktskap i rakt upp eller nedstigande led eller helsyskon enligt 2 kapitel. 3 § ÄktB.

Omfattas man av några av dessa hinder får man inte gifta sig i Sverige. Därför omfattas situation du nämner inte av ett äktenskapshinder. Man ska dock visa upp ett intyg av utländsk myndighet om att man är behörig att ingå äktenskap. Man ska ha detta intyg vid svensk hindersprövning där Skatteverket prövar om det finns hinder för äktenskapet eller ej enligt 3 kapitel. 2 § ÄktB.

Slutsatsen blir att man får gifta sig med en svensk medborgare även fast man fått utvisning som asylsökande, det tidigare svaret gäller alltså fortfarande.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare