Kan man gifta sig trots att man fått utvisning som asylsökande?

Hej. Kan man gifta med svensk medborgare om man har fått utvisning som asylsökande?

Tack

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om att få gifta sig i Sverige finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Det finns tre hinder mot äktenskap i Sverige:

1. Om någon av makarna inte är över 18 år (2 kap. 1§ ÄktB)

2. Om någon av makarna är gift sedan innan (2 kap. 4§ ÄktB)

3. Om makarna är för nära släkt, det vill säga släkt i rätt uppstigande eller nedstigande led eller helsyskon (2 kap. 3§ ÄktB).

Det är om något av dessa äktenskapshinder uppfylls som man inte får gifta sig. Dessa regler gäller även om bara den ena maken är svensk medborgare. Att någon har fått utvisning som asylsökande är inte ett äktenskapshinder och ska alltså inte hindra att två personer får gifta sig.

Det kan dock vara bra att veta att om den som vill gifta sig inte är folkbokförd i Sverige ska personen om möjligt visa upp intyg av utländsk myndighet om sin behörighet att ingå äktenskapet. Ett sådant intyg ska man ha vid den svenska hindersprövningen, där Skatteverket prövar om det finns äktenskapshinder eller inte (3 kap. 2§ ÄktB).

Sammanfattningsvis får man gifta sig med en svensk medborgare även om man fått utvisning som asylsökande.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare