Får man förbjuda rökning i en bostadsrätt?

Hej. Jag störs av rökning ifrån grannens balkong. Har i vänlig ton försökt att prata denna till rätta för förståelse och sluta med detta. Jag har läst att enligt lag så kan man i en bostadsrättsförening inte förbjuda rökning på balkong, stämmer det? I bostadsföreningens stadgar så står det att alla som skall bo där SKALL följa utkommunicerade regler. I våra trivselregler så står det att man skall "undvika" att röka på balkong. Övertrumfar våra interna regler och stadgar den generella lagen? Kan en bostadrättsförening med sin stadgar och regler förhandla bort den generella lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är det som gäller?

Det finns ingen lag som förbjuder rökning i en bostadsrätt eller på tillhörande balkong. Som bostadsrättsförening har man endast rätt att förbjuda rökning i allmänna utrymmen, till exempel i ett trapphus, men däremot inte i en bostadsrättshavares lägenhet eller balkong.

Som du beskriver står det i stadgarna att alla boende ska undvika att röka på balkongen. Om du redan har försökt prata med din granne utan framgång, skulle styrelsen kunna uppmärksamma grannen på vilka regler som alla boende i förening har att följa för att grannen ska kunna anpassa sig till dessa förhållningsregler.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare