FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/09/2021

Får man fälla en alm på egen tomt utan marklov?

Hej, får man fälla en Alm på egen tomt utan marklov om det inte finns en detaljplan?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som blir aktuella för frågan finnes i plan- och bygglagen (PBL).

Trädfällning inom eller utanför detaljplan

Trädfällning inom detaljplanerat område kräver oftast marklov (9 kap. 11 § PBL), medan det generellt inte krävs något tillstånd utanför detaljplanerat område. Vid trädfällning utanför detaljplan finns det dock vissa undantag för när du behöver tillstånd, t ex. områden med höga naturvärden som kan vara skyddade (9 kap. 12 § PBL).

Trädfällning som kräver tillstånd

Fällning av fridlysta träd kräver alltid att man har dispens från länsstyrelsen. Det krävs även vid fällning av så kallade hålträd, som utnyttjas av hålbyggande fåglar och fladdermöss.

Utöver fridlysta arter har även rödlistade arter ett extra starkt skydd (Artdatabanken). Det är träd som har höga naturvärden och som är betydelsefulla genom sin art, ålder och förekomst, t ex. ask och alm. Om trädet är skyddat kan det även finnas förbud mot att ansa trädet.

Sammanfattningsvis, är min rekommendation att du kontaktar bygg- och miljöavdelningen i din kommun. Vanligtvis krävs det inget tillstånd för att fälla träd på egentomt utanför detaljplanerat område, men eftersom det gäller en alm i ditt fall krävs det ett tillstånd eftersom den arten är rödlistad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sophie CronenbergerRådgivare