Får man ersättning för outtagna semesterdagar?

Hej!

När man räknar vilken semesterersättning en anställd ska ha, räknar man då in semesterersättning från året innan i lönen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Semesterersättning är en ersättning som antingen betalas ut månadsvis vid tidsbegränsade anställningar eller annars i samband med att du avslutar din anställning. Jag utgår ifrån att det gäller en semesterersättning vid avslutad anställning då inget annat angetts.

När det gäller semesterersättning vid en avslutad anställning ska man, förutom att räkna in de semesterdagar du skulle ha tagit ut i år, även räkna in de dagar du inte tagit ut under tidigare semesterår. Utöver detta ska även de semesterdagar du har tjänat in för nästa semesterår inkluderas. Ett semesterår avser perioden mellan 1 april och 31 mars.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Skulle du behöva vidare rådgivning eller att boka en tid med jurist är du välkommen att vända dig till oss igen.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare