Får man betalt av arbetsgivaren om det finns hinder till arbete

Det är så att jag och min arbetsgivare skrev på ett kontrakt/avtal som skulle gälla från och med den 1 juni. Dock så började jag och andra anställda jobba efter 2 veckor (15 juni) eftersom det var förseningar med öppningen av restaurangen (arbetsplats).

Har jag rätt att få betalt för de där två veckorna? Har en heltidsanställning. Hade ingen inkomst alls under veckorna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Så som jag har förstått det har ni skrivit ett avtal om att du ska börja arbeta som heltidsanställd från och med 1:a juni, men ni började jobba 15 juni. I ett sådannt fall så ska du ha lön från och med 1:a juni, såvida ni inte avtalat om annat enligt 1 kap 1 § Avtalslagen. Om det blir ändringar i avtalet måste båda parter vara överens, så frågan är om ni har diskuterat något kring förseningen med öppningen överhuvudtaget?

Meddelade din arbetsgivare om förseningen i god tid, d.v.s. så att du t.ex. hinner hitta ett annat jobb under tiden som kan täcka dessa två veckor?

Oavsett vad som diskuterats så är det viktiga att ni varit överens. Det som står i avtalet gäller och om ni inte varit överens om vad som händer med era löner de två första veckorna utöver vad som står i avtalet så har ni enligt avtalet rätten att få betalt för hela juni månad.

Hoppas du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har fler frågor!

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare